Een eCRM-systeem is een elektronisch systeem waarmee klantrelaties beheerd kunnen worden.
Een korte uitleg
Om te beginnen: wat is de CRM betekenis? Deze afkorting staat voor Customer Relationship Management. In het Nederlands wordt CRM meestal ‘klantrelatiebeheer’ genoemd. Een CRM-systeem is een computersysteem dat ontwikkeld is om onder meer alle contacten tussen een bedrijf en zijn klanten te verzamelen. Deze contacten worden doorgaans via het internet vastgelegd.
Een eCRM-systeem gaat echter een stapje verder: in een dergelijk systeem bevinden zich de datasets van alle elektronische programma’s die door een bedrijf gebruikt worden, waaronder de website, het e-mailsysteem, de sociale media, intranet, extranet, smartphones, iPads en chatprogramma’s.
De meerwaarde van een eCRM-systeem
Het doel van een eCRM-systeem is om alle klantcontacten op één centrale plek vast te leggen. Dat is niet alleen handig en overzichtelijk, maar biedt ook praktische toepassingsmogelijkheden, die het bedrijf én de klant interessante voordelen kunnen opleveren.
- Bedrijfsmedewerkers hebben inzage in de contactgeschiedenis van alle klanten, waardoor een klant persoonlijke service, gerichte aanbiedingen en relevant advies kan krijgen.
- Analyses van de koopneigingen van klanten en klantgroepen kunnen gebruikt worden voor gerichte marketing.
- Interne contacten tussen medewerkers en afdelingen worden vastgelegd zodat servicetrajecten efficiënter kunnen worden benut.
- Er kan worden nagegaan via welke kanalen de klantcontacten gevoerd worden. Zo kan er gericht worden ingezet op de serviceverlening via een bepaald kanaal.
- Werkschema’s, takenpakketten en targets kunnen worden vastgelegd voor de werknemers.
Een eCRM-systeem implementeren
Misschien is jouw bedrijf inmiddels toe aan een centrale databank en aan een verbetering van klantcontacten. De meeste bedrijven die een eCRM-systeem gebruiken zijn zeer tevreden over deze geavanceerde methode. Gespecialiseerde bedrijven zoals Lime Technologies leveren eCRM-systemen die ook in jouw bedrijf snel te implementeren zijn. Vaak bestaat er de mogelijkheid om een CRM-systeem gratis te testen: zo kun je kijken of het systeem je bevalt. Omdat het systeem geïntegreerd kan worden met de meeste elektronische systemen is het zeker aan te bevelen.